Aan de voet van de Rosengarten

Deze lapjeskat heeft 's morgensvroeg haar plekje onder Kees z'n balkon al gevondenKlik hier voor de kaart naar Figo di FassaDonderdag, 13 juli 2006
Het lijkt wellicht op een ‘elegie’ en ondanks dat Wikipedia aangeeft dat in de Westerse wereld een klaagzang veel minder gangbaar is, moet het er toch uit: “De nacht is wederom vervelend verlopen!” Ik begin er zowaar behoorlijk chagrijnig van te worden. Maar goed, bij het ochtendgloren schijnt de zon lekker op ons balkon en de frisse wind zorgt voor heerlijke verkoeling. Dé ideale omstandigheden om mijn verslag bij te werken. Want, ik heb het al eerder vermeld, het wil dit jaar maar niet vlotten; het is een moeizaam proces.

Iets na negen uur komen, zoals afgesproken, Kees en Anita aanrijden om te informeren hoe het bij ons gaat en wat de plannen zijn voor vandaag. Na onze rustige dag bij de Völser Weiher zijn we eigenlijk allemaal wel weer een beetje toe aan een lekkere wandeling. Al snel zijn we het er over eens dat het een geschikte dag is om een lang gekoesterde wens van Ans in vervulling te laten gaan: een wandeling aan de voet van de Rosengarten. De wandeling staat beschreven in:

• ‘Dolomieten’ uit de ANWB Actief reeks, blz. 76, route 11.
  • ‘Dolomieten’ uit ANWB de Actief & anders reeks. Blz. 87, route 11.

Kees en Anita vertrekken over de oude weg naar het Eggental (Val d’Ega). Ans en ik vertrekken iets later en rijden over de Brenner naar het Eggental. ...

De rit naar Figo di Fassa voert ons door het Eggental.
Je prijst jezelf gelukkig met deze enorme vangnetten boven de weg. Het aantal stenen dat op sommige plaatsen in de netten ligt, laten zien dat deze netten geen overbodige luxe zijn.
Het is jammer dat de oude tunnels plaats gaan maken voor nieuwe. Het wordt hierdoor wel veiliger, maar een stukje romantiek verdwijnt.
In het begin bestaat dit dal uit een nauwe, imposante kloof met loodrechte rotswanden.
Foto's boven: Sandra Holtackers

... Vooral het begin van het Eggental is imposant. De weg voert door een smalle kloof. Op sommige plaatsen zorgen netten voor het opvangen van vallende stenen. Helaas zitten we min of meer opgesloten tussen een aantal vrachtwagens en kunnen derhalve geen foto’s van uit de auto nemen en stoppen is hier niet mogelijk. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een aantal tunnels. De weg door dit deel zal dan een stuk veiliger worden maar verliest hiermee wel zijn charme.

... En inderdaad, later blijkt dat Kees en Anita hier al een aantal foto's hebben gemaakt.Bij de Karrersee is het, zoals zo vaak, net iets te druk voor het maken van een pauze. De parkeerplaats is overvolle en ook langs de weg staan her en der auto’s (wild) geparkeerd. Terwijl we langzaam langs deze passage rijden, menen we de Subaru van Kees en Anita te ontwaren. En inderdaad, later blijkt dat Kees en Anita hier al een aantal foto's hebben gemaakt. Wellicht dat tegen de avond de drukte wat minder is en dat er dan voor Ans en mij wat meer de gelegenheid is voor het maken van een aantal foto’s. ...

Bij aankomst boven blijkt onze huisfotograaf al bij het bergstation aanwezig, klaar om een foto van onze cabine te maken.... In Vigo di Fassa, het beginpunt van onze wandeling, is het een drukte van jewelste. De parkeerplaats bij de grote kabelbaan is vol. Dit staat echter niet aangegeven en de heren die het zaakje mogen regelen, later iedereen eerst een stuk het parkeerterrein oprijden. Keren is de enige optie, maar valt in deze chaos niet mee. Na wat heen en weer te zijn gereden, vinden we aan de rand van Vigo di Fassa nog net één plaatsje waar we onze Astra kunnen parkeren. Of het hier mag is niet geheel duidelijk, maar we wagen het erop. Ans en ik doen onze bergschoenen aan en lopen naar het kabelbaanstation. Van Kees en Anita is geen spoor te ontdekken en ook hun auto is nergens te zien.

De grote kabelbaan brengt ons snel naar Rifugio Ciampedie op een hoogte van 2000 m. Waren wij eerst nog in de veronderstelling dat Kees en Anita nog onderweg waren. Bij aankomst boven blijkt onze huisfotograaf al bij het bergstation aanwezig, klaar om een foto van onze cabine te maken. ...

Omdat we de hele ochtend verder nog niets op hebben, besluiten we eerst maar een lekkere kop cappuccino te nemen. Klaar voor vertrek. Vanaf hier is het nog zo'n 45 minuten naar Rifugio Gardeccia.
De uitzichten zijn mooi, er worden dan ook tal van foto's gemaakt.... Wanneer we bergstation verlaten is het inmiddels vijf minuten voor twaalf. We lopen meteen naar Rifugio Campedia waar het gezellige druk is. Omdat we de hele ochtend verder nog niets op hebben, besluiten we eerst maar een lekkere kop cappuccino te nemen. Nu moet ik toe geven dat we dat ook wel hadden gedaan wanneer we onderweg al iets gebruikt hadden. Het meegebrachte brood, peuzelen we straks onderweg wel op, op een plekje waar het iets rustiger is. ...
Zo'n oud karretje is altijd een geliefd object om te fotograferen.... De wandeling gaat over route 540 en 546 van Rifugio Ciampedie (1998) naar Rifugio Vajolet (2243) over een lengte van 11km met een hoogteverschil van zo’n 250 m. Of we de gehele wandeling zullen doen is nog niet duidelijk. Eerst lopen we naar Rifugio Gardeccia en vanaf daar zullen we wel verder kijken hoe e.e.a. zich ontwikkeld. ...
Soms wordt je verrast door loslopend vee.... De wandeling is niet al te zwaar, er is dus voldoende gelegenheid voor het maken van foto’s. Bij Rifugio Ciampedie heb je al direct zicht op de Gruppo die Sella en de Catinaccio met de Vajolettorens. Een paar minuten na Rifugio Ciampedie volgen we het bordje over de wandelweg 540 naar Rifugio Vajolet. Een minuut of vijf later, achter Rifugio Negritella gaan we rechtsaf en volgen het bewegwijzerde pad tussen lariksen en arven. Door een bos vol alpenroosjes en bloemrijke weitjes komen we na een uurtje bij Rifugio Catinaccio. ...
... en volgen het bewegwijzerde pad tussen lariksen en arven.
Wanneer we bij Rifugio Catinaccio aankomen, ziet alles er vrij rustig uit.... Wanneer we bij Rifugio Catinaccio aankomen, ziet alles er vrij rustig uit. We zoeken een leuk plekje en eten hier eerst ons brood op. ...
De drukte die even later bij Rifugio Gardeccia zichtbaar wordt, zadelt mijzelf toch wel op z’n minst met wat gemengde gevoelens op: ...... De drukte die even later bij Rifugio Gardeccia zichtbaar wordt, zadelt mijzelf toch wel op z’n minst met wat gemengde gevoelens op: een complete nederzetting van hutten en bars is toch het minst wat ik aan de voet van de Rosengarten had verwacht. Ik ben niet mensenschuw, maar hier is het naar mijn idee iets te druk en vooral te rommelig. ...
Maar terwijl ik rond twee uur wat foto’s maak zie ik een regengordijn in de verte aankomen, ...... Het zat er al een tijdje aan te komen, de lucht zag er al een tijdje dreigend uit. Maar terwijl ik rond twee uur wat foto’s maak zie ik een regengordijn in de verte aankomen, tijd dus voor een cappuccino-pauze. We zoeken onze toevlucht in de Gardecia Hütte en terwijl Kees en ik het netjes bij ’n kop cappuccino houden, grijpen Ans en Anita deze verplichte pauze toch weer aan om zichzelf nog wat ‘meer op te vullen’. Anita werkt in rap tempo een Kaiserschmarren naar binnen en Ans weet hetzelfde te doen met een apfelstrudel; nu weet u dus ook waar al die kilo’s vandaan komen. ....

Derhalve is voor mij is een wandeling naar Rifugio Vajolet, hoe graag ik het ook zou willen, geen optie meer.... Een paar onweersklappen zorgen ervoor dat onze pauze iets langer duurt dan voorzien. Wanneer we rond drie uur naar buiten komen, moeten we gedwongen een besluit nemen. Hoewel Rifugio Vajolet vanuit de verte verleidelijk op de rotsen ligt te lonken, besluiten Ans en ik van een wandeling daar naar toe af te zien. Vanaf hier is het nog minstens 50 minuten lopen (voor een goede wandelaar wel te verstaan) en de regen heeft de rotsen glad gemaakt. Derhalve is voor mij de wandeling naar Rifugio Vajolet, hoe graag ik het ook zou willen,  geen optie meer. Kees en Anita daarentegen, proberen nog wel wat verder te geraken. ...

Terwijl Kees en Anita uit het zicht verdwijnen, maken Ans en ik nog wat foto’s. Even later keren we terug naar Rifugio Ciampedie. Hoewel de wandeling terug over dezelfde weg gaat waarover wij gekomen zijn, biedt deze toch weer prachtige vergezichten. ...

Kees weet ook nog een mooie foto vanuit de kabelbaancabine te maken.
... Wanneer Ans en ik aankomen bij Rifugio Ciampedie is het er een drukte van jewelste. Vele schoolkinderen staan met hun leraren te wachten om met een volgende gelegenheid met de kabelbaan naar Vigo di Fassa af te reizen. Ans en ik wachten één gondel af, maar mengen ons vervolgens in het ‘strijdgewoel’ en nemen de eerstvolgende cabine naar beneden. De grote cabine is propvol, de eerste meters worden dan ook behoorlijk schommelend afgelegd en de kakofonie van kinderstemmen maken deze reis tot een bijzondere beleving. Reden om bij aankomst in het dalstation van Figo di Fassa, snel uit te stappen en een rustig plekje op te zoeken. ...
Terwijl andere meren in de Dolomieten een blauwe, groene of blauwzwarte waterspiegel bezitten, gloeit het Lago di Carezza met aquamarijn en rood, doorsneden door goudgele banden. Grand Hotel Karezza ligt hier naar mijn mening toch wel erg mooi.

... Omdat we niet verwachten dat Kees en Anita snel in Figo di Fassa zullen arriveren, rijden Ans en ik naar de Karersee (Lago di Carezza). Vanmorgen was het te druk en we willen, mits het weer meewerkt, als het even kan nog een aantal foto’s maken.

Onderweg komen we ook nog langs Residence Grand Hotel Karezza. Dit hotel ligt hier naar mijn mening toch wel erg mooi. Het maakt in ieder geval een imposante indruk; tijd voor een foto. ...

De legende van het Lago di Carezza

Geïnspireerd door het fantastische landschap van de Dolomieten dichtten de vroegere bewoners talrijke legenden, waarin zij, niet gehinderd door wetenschappelijke kennis, hun verbeelding de vrije loop konden laten gaan. De Südtiroler Karl Felix Wollf heeft in de 19e eeuw die legenden verzameld en één daarvan gaat over het Lago di Carezza (Karer See). Terwijl andere meren in de Dolomieten een blauwe, groene of blauwzwarte waterspiegel bezitten, gloeit het Lago di Carezza met aquamarijn en rood, doorsneden door goudgele banden. Sommigen denken dat deze wonderlijke kleuren veroorzaakt worden door kostbaar edelgesteente, dat begraven ligt in het meer. Maar dat is niet waar.

Lago di Carezza met op de achtergrond het Latemarmassief.

De gesmolten regenboog in het Lago di Carezza

Heel lang geleden woonde er een mooie waternimf in het meer. Overdag zat zij aan de oever en zong prachtige liederen. Maar zodra er iemand naderde, verdween zij vluchtig in het meer. In een naburig bos woonde een gemene tovenaar, die op een dag een glimp opving van de nimf waardoor zijn begeerte werd gewekt. Ieder dag ging hij naar het meer, maar de nimf verdween zodra zij hem zag. Dit maakte hem zo boos dat hij orkanen opriep en met bliksemschichten smeet om haar bang te maken. Maar zij lachte hem alleen maar uit. De tovenaar verzon allerlei listen om haar te pakken te krijgen. Zo veranderde hij zich eens in een otter om haar te naderen. Maar de vogels die naar haar gezang kwamen luisteren, waarschuwden met gesjirp. Zeer teleurgesteld wendde de tovenaar zich tot een heks, die hem uitlachte om zijn onbeholpenheid. Desondanks besloot de heks om hem te helpen en verzon een list voor hem. De nimf heeft nog nooit een regenboog gezien, zei ze. Ga naar de top van de Latemar en bouw daar een regenboog en plaats die zodanig dat hij weerspiegelt in het meer. De nimf zal dan zeer nieuwsgierig geraken. Verander jezelf in een oude koopman met een lange baard en een zak vol met gouden sieraden. Wandel dan rustig door het bos zonder argwaan te wekken. Als je de regenboog ziet, pak hem dan vast en zeg luid: "O, kijk eens, dit is precies wat ik nodig heb om mooie sieraden van te maken". Snij er een stuk vanaf, en als je dat in de zak doet, laat er dan een paar fonkelende sieraden uitvallen. De nimf zal dan zeker zeer nieuwsgierig worden en uit het water komen om met je te praten. Wees vooral kalm en zeg haar dat een mooie prinses deze schitterende sieraden heeft besteld en dat je juist op weg bent naar haar toe. Op dat moment zal de nimf zich niet kunnen beheersen en zal ze heel dichtbij komen, zodat je haar kunt grijpen. De tovenaar vond het een prachtig plan en was er van overtuigd dat het hem deze keer zou lukken. Hij bouwde een wondermooi gekleurde regenboog en spande deze over het bos tot bij het meer. Precies zoals de heks had voorspeld, zwom de nimf ernaartoe om hem te bekijken. Toen de tovenaar haar de regenboog zag bewonderen, vergat hij in zijn wilde begeerte al het andere van het plan en rende woest naar het meer. Ook dat hij zich moest veranderen in een oude koopman was hem geheel ontschoten. Hiermee maakte hij de nimf zo bang dat zij in een oogwenk was verdwenen.
Toen de tovenaar zich plotseling realiseerde wat er was gebeurd, sloeg hij in razende woede bomen om en gooide reusachtige stenen op de oever. Ten slotte greep hij in razernij de regenboog en gooide deze in z'n geheel in het meer. Hij trok zich vervolgens terug in de bergen en is sindsdien nooit meer gezien. De regenboog smolt direct in het meer waarbij de schitterende kleuren zich verspreidden over het wateroppervlakte. Tot op de dag van vandaag drijven deze kleuren van de gesmolten regenboog nog altijd op het Lago di Carezza.

(Overgenomen uit de ANWB reisgids, gouden serie: Dolomieten-Gardameer)

Lago di Carezza met op de achtergrond de Catinacciogroep (Rosengarten).

... Bij aankomst op de parkeerplaats bij de Karersee, blijken niet alleen de weergoden ons gunstig gezind te zijn. Maar vanwege het late tijdstip, is het parkeren zelfs gratis; waar hebben we dat aan verdiend. Ans en ik stappen uit en terwijl we met ons tweetjes de weg over willen steken naar de Karersee, komen Kees en Anita aanrijden. Met z’n viertjes slenteren we al fotograferend langs het mooie meertje.

’s Avonds komen Kees en Anita nog even langs om hun foto-oogst van vandaag te laten zien.