Maria Saal

Des te meer wordt de blik getrokken naar het barokke altaar (1714), in het centrale koor, met in het midden het laatgotische genadebeeld (1425).Klik hier voor de kaart naar Maria SaalWoensdag, 9 juli 2008
Het zat er een beetje aan te komen: het schrijven van notities voor mijn verslag c.q. het schrijven van een verslag, levert deze vakantie wat problemen op. De dagen zijn te vermoeiend en de tijd die ik aan een dagverslag kan besteden te beperkt, dat ik een achterstand ga oplopen. Daarnaast zijn wij ook bezig met het anders inrichten van onze vakanties.

Hoewel ik heb overwogen om van deze vakantie geen verslag te maken, hebben diverse mensen mij kunnen overreden om het toch te doen. Echter, nu ik de pagina’s aan het samenstellen ben, merk ik dat niet alleen de emotie van het moment ontbreekt, maar dat ook gedetailleerde herinneringen met de juiste informatie beginnen te vervagen.

Kortom: op enkele pagina’s na, zullen de meesten er anders uitzien dan jullie gewend zijn. De pagina’s zullen gevuld zijn met foto’s met hier en daar wat informatie.


Midden in Maria Saal, verheven boven zijn omgeving, staat de Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt
Midden in Maria Saal, verheven boven zijn omgeving, staat de Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt

Na een wat aarzelende start, ziet het er even later toch heerlijk uit. De zon laat de laaghangende wolken wegsmelten als het spreekwoordelijke sneeuw voor de zon. Kees en Anita besluiten om vandaag een fietstocht te maken. De rit gaat via de overzijde van de Ossiacher See naar Villach en vandaar weer terug naar onze vakantiewoning.

Ans en ik hebben voor vandaag een autorit gepland, die ons naar Maria Saal, Klagenfurt en Maria Wörth moet voeren. Ans en ik vertrekken rond de klok van kwart voor tien. De afstand vanaf onze vakantiewoning naar Maria Saal is slechts 37km. Niet al te ver en het schiet lekker op.

Om half elf rijden we Maria Saal binnen en vinden een parkeerplaats aan de Maria-Saaler-Berg-Weg. Ik doe mijn wandelschoenen aan, gordel mijn fototoestel om mijn middel en samen lopen we de licht dalende weg af richting Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt. Het is rustig op straat, misschien wel te rustig. Het geheel straalt weinig sfeer uit. Maar niet alleen dat, mijn benen zijn zwaar; het lijkt alsof ze van lood zijn gemaakt. Dat belooft niet veel goeds, de kerk staat immers hoger dan de huizen in de omgeving. Maar we hebben moeilijkere hindernissen overwonnen. Vol goede moed lopen we dan ook het pad op naar de kerk....

Het steegje naar de kerk lijkt op dit moment als een bert zo hoog.
Het steegje naar de kerk lijkt op dit moment als een bert zo hoog.
De kerk is mooi, de gele kabels/touwen aan de buitenzijde zijn voor mij een raadsel en ontsieren het geheel.
De kerk is mooi, de gele kabels/touwen aan de buitenzijde zijn voor mij een raadsel en ontsieren het geheel.
Op de buitenmuren van de kerk is een groot aantal Romeinse stenen uit Virunum aangebracht, die tot doel hadden de boze geesten uit te bannen.
Op de buitenmuren van de kerk is een groot aantal Romeinse stenen uit Virunum aangebracht, die tot doel hadden de boze geesten uit te bannen.
Op de buitenmuren van de kerk is een groot aantal Romeinse stenen uit Virunum aangebracht, die tot doel hadden de boze geesten uit te bannen.
In één van de torens hangt de Maria Saalerin, de grootste klok van Karinthië, gegoten in 1687 uit omgesmolten Turkse kanonnen en kogels.
In één van de torens hangt de Maria Saalerin, de grootste klok van Karinthië, gegoten in 1687 uit omgesmolten Turkse kanonnen en kogels.
Bijgebouw Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt
Bijgebouw Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt
Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt

Wallfahrtskirche Maria HimmelfahrtMaria Saal

Maria Saal (505m) was het historische en geestelijke hart van Karinthië. In de 8e eeuw zond het aartsbisdom Salzburg bisschop Modestus om op deze plaats een kerk te stichten en de kerstening van het gebied weer daadkrachtig ter hand te nemen. De kerk werd rond 750 gewijd. Het graf van Modestus in het bedehuis werd een pelgrimsdoel. Om de toenemende toeloop te kunnen verwerken werd in de 15e eeuw de derde Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt gebouwd, een zeer fraai voorbeeld van laatgotische kunst. De driebeukige hallenkerk met drie koren en twee hoge westtorens werd in de 16e eeuw – de tijd van de invallende Turken – door een verdedigingsmuur omringd. Door de kleine, smalle glas-in-loodvensters valt slechts weinig licht binnen zodat het schip in schemer gehuld blijft. Des te meer wordt de blik getrokken naar het barokke altaar (1714), in het centrale koor, met in het midden het laatgotische genadebeeld (1425). Op de linker wand van dit koor is nog een 15e-eeuwse fresco zichtbaar. In de twee zijkoren staan laatgotische vleugelaltaren, links met taferelen uit het leven van Maria en rechts me een afbeelding van Joris, die de draak verslaat. Op de buitenmuren van de kerk is een groot aantal Romeinse stenen uit Virunum aangebracht, die tot doel hadden de boze geesten uit te bannen. Het interessantste en gaafste reliëf hangt aan de zuidelijke buitenwand: een Romeinse koets op vier wielen, getrokken door twee paarden. In één van de torens hangt de Maria Saalerin, de grootste klok van Karinthië, gegoten in 1687 uit omgesmolten Turkse kanonnen en kogels.

Ten zuiden van de kerk staat een achthoekige Karner met fresco’s (onder de arcaden) en daarnaast een zeer spits toelopend kapelletje, waarin licht brandde om de boze geesten op het kerkhof te verdrijven. In de Propstei bij de kerk is een tentoonstelling van boerenmeubels. Vlak bij de kerk stichtte het Landesmuseum in Klagenfurt het Kärntner Volkskundliches Freilichtmuseum Maria Saal, een compleet dorp met karakteristieke boerderijen. Ieder dal van Karinthië is vertegenwoordigd door een boerenhuis, dat geheel volgens de tradities is ingericht. De Herzogsstuhl is een grote zetel van Romeinse stenen die te vinden is op 1 km afstand van Maria Saal op de weg naar St. Veith. Daarop speelden zich eens middeleeuwse rituelen af: de inhuldiging van de hertogen van Kärnten.

(Overgenomen uit de ANWB reisgids 'ANWB Goud': Salzburg Karintië)


Het barokke altaar uit 1714 trekt de aandacht
Ook het orgel achterin de kerk is mooi
Ook het orgel achterin de kerk is mooi
Het barokke altaar uit 1714 trekt de aandacht De kansel in de Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt
De kansel in de Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt
Het orgel in de Wallfahrtskirche Maria Himmelfahrt
 

...Ook bij de kerk is het rustig. De rust wordt slechts verstoord door iemand, waarschijnlijk de koster, die het gras maait. Ans en ik maken een aantal foto’s van de buitenzijde van de kerk. We worden hier min of meer gehinderd door geelgekleurde touwen of kabels die als een soort kunstwerk her en der vanuit de tuin en bijgebouwen naar de kerk lopen en, na later blijkt, zelfs in de kerk doorlopen. Het is ons niet geheel duidelijk wat de bedoeling hiervan is, maar vinden het zeker geen schoonheidsprijs verdienen.

Na ook de binnenzijde van de kerk te hebben gefotografeerd, zijn Ans en ik toch enigszins teleurgesteld. De kerk is mooi, maar Maria Saal heeft voor ons verder weinig te bieden. We besluiten dan ook terug te keren naar onze C-Max, om door te rijden naar Klagenfurt. Maar zoals verwacht: de weg terug kosten mij de nodige zweetdruppels; de vermoeidheid stapelt zich op terwijl de plannen voor de rest van de dag nog groot zijn.

 
naar boven
 
vorige pagina /
naar boven
/ volgende pagina