Tscheppaschlucht

...en terwijl we nog eens extra genieten van het riante balkon met dat fantastische uitzicht over de Ossiacher See, hoor ik enig gestommel op het terras van onze benedenburen. Klik hier voor de kaart naar Ferlach en de parkeerplaats van de TcheppaschluchtVrijdag, 11 juli 2008
Het is nog vroeg. De vogels fluiten er lustig op los, hebben mij gewekt en maken me nieuwsgierig naar hoe het er buiten uitziet. Zachtjes pak ik de arm van Ans. Wetende dat op deze leeftijd, het plotseling ontwaken haar schoonheid niet ten goede zal komen. Ans is in deze fase moeilijk te overtuigen van de noodzaak rap uit de veren te komen. Maar nadat de zintuigen van Ans scherper zijn geworden en ook tot haar de opgewektheid van onze gevleugelde vrienden is doorgedrongen, duurt het niet lang voordat we op onze sloffen door het huis schuifelen en onszelf voor de balkondeur posteren om naar een strakblauwe hemel te staren. Nadat de schoonheid van het uitzicht volledig tot ons is doorgedrongen, fluistert Ans zacht: “Hier doen we ’t toch voor hè? Dit hebben we vast verdiend!” Ik pak m’n Ans nog eens lekker vast en merk dat mijn ogen vochtig worden. “Laten we onszelf maar snel klaarmaken!”, probeer ik om de aandacht wat af te leiden. Terwijl ik naar de badkamer loop, bekruipt me het gevoel dat ik nu werkelijk een sentimentele oude man begin te worden.

Ans en ik nuttigen ons ochtendontbijt - een plakje vezelrijk Wasa KnäckeBröd rijkelijk besmeerd met Hero’s delight bosvruchten jam – buiten (Jawel, Sonja Bakker heeft ons nog steeds in haar ijzeren greep.), en terwijl we nog eens extra genieten van het riante balkon met dat fantastische uitzicht over de Ossiacher See, hoor ik enig gestommel op het terras van onze benedenburen.

Ook Kees en Anita hebben er vandaag zin in. Na enig heen en weer geroep, zijn we het erover eens dat het vandaag een uitmuntende dag is voor een wandeling door de Tscheppaschlucht nabij Ferlach....

...en vind dat het tijd is voor een cappuccino bij de kiosk aan de kop van het parkeerterrein.
Terwijl de pendelbussen af en aan rijden, rol ik mezelf stijf gezeten uit de net iets te lage Subaru en vind dat het tijd is voor een cappuccino bij de kiosk aan de kop van het parkeerterrein. Kunnen we meteen kijken naar wat informatieve folders.
Tijd voor een kopje cappuccino
Na onze koffiepauze lopen we over de brug naar de andere kant van de B91.
De brug van de parkeerplaats over de B91
het Stauwehr

....Snel maken we onszelf klaar en net na negen uur rijden we weg. De rit gaat over Klagenfurt en Ferlach naar de parkeerplaats bij Unterloibl aan de B91. De afstand bedraagt zo’n 53km en om kwart over tien rijdt Kees zijn Subaru keurig in een parkeervak.

Na onze koffiepauze lopen we over de brug naar de andere kant van de B91. Het wandelpad gaat in dalende lijn naar de Loiblbach. Echter, de problemen laten niet lang op zich wachten. Het wandelpad door de bosrijke omgeving is zeker niet steil te noemen, maar levert voor mij behoorlijk wat problemen op. De weg naar de Loiblbach is lang en ligt bezaaid met rollende steentjes die mij het leven zuur maken. Met in de ene hand het krakende polsje van Ans en in de andere hand een wandelstok, probeer ik zonder gebroken ledematen bij de bedding van het idyllische gelegen riviertje te komen.

Het laat zich niet raden hoe ik beneden arriveer. Mijn lichaam is gebroken en hangt erbij als een natte dweil over de rand van een emmer. We nemen eerst een kijkje bij het Stauwehr, een kleine stuw iets verderop stroomafwaarts. Daarna lopen we stroomopwaarts langs de Loiblbach door de Tscheppaschlucht. Maar het is een schlucht die afwijkt van hetgeen wij gewend zijn.

Na meer dan een uur lopen – bij ons verloopt de wandeling om de een of andere reden niet meer zo snel – wil je natuurlijk wel eens iets spectaculairs zien. Immers, de zon staat hoog, de tong voelt aan als leer en tot hier hebben we nog niet zoveel gezien. We naderen de kassa. De weg was tot aan hier tamelijk vlak, maar heeft me gesloopt en alle energie lijkt uit mijn lichaam te zijn verdwenen.

Na vertoon van onze Kärnten Card mogen we de kassa passeren. Vanaf hier begint de Tscheppaschlucht spectaculairder te worden. Jawel, eindelijk komen de trapjes die ons naar het hogere deel leiden. De treden blijken voor mij echter menigmaal te hoog, de confrontatie zomogelijk nog groter. Natuurlijk, de laatste jaren moest ik al vaker geholpen worden bij het slechten van hindernissen. Maar nu staat Ans met een regelmaat met uitgestoken hand, slechts één à twee treden hoger, maar onbereikbaar voor mij. Wanneer ik eindelijk mijn hand naar Ans heb gegooid, kan Ans beginnen te trekken. Kees heeft de minder benijdenswaardig klus om mij aan de onderkant omhoog te duwen terwijl ik mijzelf zo goed en zo kwaad mogelijk met mijn vrije hand aan de haast onbereikbaar leuning omhoog probeer te trekken. Na een aantal noodzakelijke pauzes lukt het uiteindelijk om bij de Tschauko Wasserfall te geraken, maar echt vrolijker ben ik er niet van geworden, mijn zelfvertrouwen heeft een flinke deuk opgelopen.....

Wij zijn de kassa gepasseerd. Anita en water, dan moet er verfrist worden. Bij deze temperatuur zeker een welkome verfrissing.
Tscheppaschlucht Tscheppaschlucht

Jawel, eindelijk komen de trapjes - hier nog met redelijke treden - die ons naar het hogere deel leiden. De treden blijken voor mij echter menigmaal te hoog, de confrontatie zomogelijk nog groter.Tscheppaschlucht

De bekendste wandeling in het Karawankengebied begint in Unterloibl ( 518m ) ten zuiden van Ferlach. Het parcours voert over houten trappen door de kloof met steile wanden waar het kolkende water van de Loiblbach zich door wringt. Na 1 uur en 25 minuten bereik je de waterval Tchaukofall. Wandeling 662/2 komt uit in Gasthof Sereinig, 1 uur. De kruising met 653 biedt ook de keuze eerder af te haken en te eindigen in Gasthof Deutscher Peter. Deze herberg ligt aan de Loiblpass ( 1367 m ), die via de Loibltunnel naar het Sloveense stadje Kranj voert. De Romeinen vervoerden hier al Norisch ijzer uit het noorden van Rome. De turken probeerden tevergeefs in de 15e eeuw Karinthië binnen te vallen via de Loiblpass om de macht van het Ottomaanse Rijk uit te breiden naar het noorden. De Habsburger keizer Karel VI reisde in 1728 te paard over de uitgebreide pas en onderhield zich met de waard Peter Tschauko in het Duits, de boeren spraken Sloveens. Sedertdien heet de herberg van de familie Tschauko ( sinds 1500 in familiebezit ) Gasthof Deutsche Peter.

(Overgenomen uit de ANWB reisgids 'ANWB Goud': Salzburg Karintië)

Tscheppaschlucht Tscheppaschlucht
Na gelang we verder in de schlucht komen, worden de passages moeilijker. Zonder de hulp van Ans en Kees zijn de hindernissen niet meer te slechten
We naderen de Tschauko Wasserfall.

...Sinds twee dagen ondervindt Kees problemen met zijn compact camera, een Canon A80. Vandaag klinken er met een regelmaat wat krachttermen door de Tscheppaschlucht wanneer wederom een foto is mislukt of Kees tegen een blanco display aan moet kijken. Het humeur van Kees wordt er niet beter van. Plotseling hoor ik Anita “Euuuuh, Kees… niet doen!” uitroepen. Nog net zie ik hoe Kees met rood aangelopen hoofd zijn dierbare Canon A80 met een grote boog in de waterval kiepert. Gelukkig heeft Kees (Jawel, ook in dit soort situaties heeft mijn broer oog voor het milieu.) vooraf eerst de batterijen en het geheugenkaartje verwijderd.
Maar het leven gaat verder. Op trillende benen en met bevende handen probeer ik een aantal foto’s te maken. De weg via de trap naar de hangbrug lijkt de bekende druppel te worden. Vol goede moed begin ik aan het klimmen ervan. Ans, die inmiddels boven stond, komt terug en helpt een handje

Eenmaal boven op de hangbrug, kan ik slechts constateren, dat De Tschauko Wasserfall aardig is, maar zeker niet spectaculair. De vrije val van de ‘wegwerp camera’ van Kees is wellicht nog het meest spectaculaire geweest.

Maar hoe nu verder? Het is hierboven drukker en dat maakt het voor mij niet overzichtelijker. Mijn hoofd hangt ver voorover en ik moet weer een stenen trap omhoog. Een eindeloos hoge trap met moeilijk te nemen treden, waar hier en daar een leuning ontbreekt. Ik wacht even en probeer nog een aantal foto’s te maken van het bovenste deel van de waterval, maar tuimel bijna voorover. Samen met Ans loop ik de stenen trap verder op en voegen ons bij Kees en Anita.

We besluiten om de wandeling niet helemaal af te maken maar rechtstreeks naar het restaurant ‘Deutscher Peter’ te gaan. Helaas, voor mij tenminste, maar aan de weg lijkt geen einde te komen. Deutscher Peter blijkt in mijn beleving oneindig ver weg te liggen. Menigmaal moeten we stukjes dalen en weer omhoog. Met slappen benen, voeten als zwenkwieltjes, met armen die slungelig langs mijn gebogen lijf hangen en een zware kop die alleen nog naar beneden kan kijken probeer ik over de smalle paadjes vol met boomwortels te manoeuvreren. Uiteindelijk komen we toch aan de doorgaande weg en laat een bordje zien dat we bijna bij restaurant zijn....

Tschauko Wasserfall Tschauko Wasserfall
...Mijn hoofd hangt ver voorover en ik moet weer een stenen trap omhoog. Een eindeloos hoge trap met moeilijk te nemen treden, waar hier en daar een leuning ontbreekt. Ik wacht even en probeer nog een aantal foto’s te maken van het bovenste deel van de waterval, maar tuimel bijna voorover
...gooit Kees met rood aangelopen hoofd zijn dierbare Canon A80 met een grote boog in de waterval...De eenzame reis van een Canon A80 door de Tscheppaschlucht

Anita had het voor de vakantie nog gezegd: “Kees, is het niet beter om in plaats van een navigatiesysteem, een nieuw digitale camera te kopen?” Jawel, het einde van het digitale leven van Kees z’n camera liep ten einde.

Jawel …, hoe onverwoestbaar ook, de economische levensduur van een Canon A80 is niet eeuwigdurend. Zo moest ook Kees ervaren tijdens de eerste week van onze vakantie in Karinthië. Zelf had ik, niet zonder de nodige problemen, vlak voor de vakantie nog een Panasonic Lumix DMC-FZ18 aangeschaft. Het digitale kleinood bleek gewild. Toen ik stofjes op de beeldchip ontdekte, moest ik heel wat zoekwerk verrichten om elders nog een camera voor veel geld te kunnen kopen.

Kees was verknocht aan zijn Canon A80. Voor Kees was er geen betere en bij vervanging zou alleen een Canon in aanmerking komen. Hoewel ik Kees probeerde te overtuigen dat naast Canon ook andere producenten een redelijke camera kunnen maken, bleek mijn broer niet te overtuigen. “Dat is geen camera voor Kees!”, moest ik menigmaal van Anita horen. “Kees moet niet zo’n moeilijke en grote camera hebben!”, was het verweer. Als tegenargument wees ik op de aanwezigheid van een ‘domme blondjes’ instelling die door Panasonic ‘automatisch intelligentie’ wordt genoemd. Panasonic’s antwoord voor al die mensen die zonder de handleiding door te lezen meteen aan de slag willen.

Stiekem probeerde ik tijdens mijn experimenten de aandacht van Kees te trekken. Maar hoe grootmoedig mijn aanbod ook was om eens een dag met deze camera aan de slag te gaan, het aanbod werd steeds afgeslagen. Nee, er was maar één camera die de Canon van Kees kon vervangen en dat was een nieuwe Canon. Let wel, eentje met een kantelscherm. Ja, punt voor Kees, want de Panasonic moet deze luxe helaas ontberen.

Maar dan slaat plots het noodlot toe. Na het maken van een foto, kijkt Kees plots naar een blank schermpje. Het begin van het einde is ingeluid is mijn conclusie. Kees onderneemt nog wat reanimatiepogingen, maar de grillen van de A80 worden alleen maar erger.

Op vrijdag, tijdens ons bezoek aan de Tscheppaschlucht nabij Ferlach, wordt het Kees allemaal teveel. Viel het bezoek toch al tegen, het bijna constant aankijken tegen een blanco display van de Canon A80 maakten het humeur van Kees niet beter.

Tja, en zo kon het gebeuren, dat bijna aan het einde van onze wandeling door de schlucht en boven aan de waterval, na wederom een weigering van de A80, het Kees allemaal te veel werd. Na verwijdering van het geheugenkaartje en batterijen (Kees heeft ook in dit soort situaties oog voor het milieu.) gooit Kees met rood aangelopen hoofd zijn dierbare Canon A80 met een grote boog in de waterval en kon het zilverkleurige digitale kleinood beginnen aan een eenzame reis door de Tscheppaschlucht die wellicht ooit zal eindigen in de Drau.

Was er nu toch een mogelijkheid gekomen om Kees kennis te laten maken met mijn Panasonic. Nee …! Weerbarstig als altijd bleef Kees mijn grootmoedig aanbod afslaan.

Het gemis aan een camera werd Kees te machtig. Al op zaterdag wordt de drang om te fotograferen zo groot, dat Kees mijn aanbod accepteerde en aan de slag ging met mijn Panasonic. Zelf ben ik vanaf dat moment aangewezen op mijn loodzware Olympus E3. Maar …, zeg nou zelf: wat is er mooier dan je broer enthousiast met een Panasonic bezig te zien.

De liefde werd zelfs zo groot, dat we op maandagmorgen naar Mediamarkt in Villach zijn getogen om voor nog meer geld dan ik zelf had betaald, eenzelfde camera aan te schaffen. Zowel voor Kees alsook voor mij kon die dag niet meer stuk: enthousiast zijn we – door het noodweer gedwongen – aan het fotograferen geslagen in het grote winkelcentrum Atrio in Villach.

Nog even een korte pauze voordat we het laatste stukje naar restaurant Deutscher Peter afleggen.

...Eenmaal bij Deutscher Peter, zeg ik tegen Ans dat ik buiten eerst even wil bijkomen omdat ik me geneer om zo naar binnen te lopen. Na een korte rustpauze begeven we onszelf  door een lange gang die achter op terras uitkomt. Gelukkig is de tafel net naast de toegangsdeur op het overvolle terras vrij. Niet verwonderlijk, want met een regelmaat komt er een flinke rioollucht vanuit de toiletruimte aangewaaid. Anita vindt het maar niks, maar ik zit en sta voorlopig niet meer op.

En dan bewijst de Kärnten Card zich weer. Was de Tscheppaschlucht al gratis, vanaf Deutscher Peter kunnen we de bus terugnemen naar de parkeerplaats. Een gratis en lange bustocht door het mooie berglandschap.

De bus rijdt de onderste parkeerplaats op. Tja, vandaag al zoveel trappen geklommen, kan er die laatste naar de bovenste parkeerplaats ook wel bij. Even later laat ik mezelf op de zitting van de Subaru ploffen. Rond de klok van half acht rijdt Kees zijn Subaru achter onze vakantiewoning. We zijn thuis. Ik schenk een lekker glas rode wijn in en neem een slok. Heerlijk…, alsof een engeltje over m’n … Maar gelijktijdig worden mijn benen zo zwaar als lood.

Drie kwartiertjes later heeft Ans een lekkere maaltijd klaar. We laten het ons goed smaken en er is weer een heleboel gebeurd waarover we kunnen praten. Het wordt een gezellige avond.