Ciampinoi

Nadat ik onder de douche uitkom, ziet het er buiten al aanzienlijk beter uit.Klik hier voor de kaart naar Wolkenstein (Selva di Val Gardena)Donderdag, 12 juli 2007
Het wil dit jaar maar niet lukken met het weer. Echt slecht is het niet, maar wanneer ik de balkondeur open en mijn neus naar buiten steek, voelt het koud aan. Echter, tussen de wolken door is er voldoende blauw te zien, de zon doet zijn best er een feestje van te maken en naar het weekeinde toe beloofd het steeds beter te worden. Zoals mijn moeder altijd al zei: “Als er voldoende blauw in de lucht te zien is om er een jurk van te maken, dan wordt het beter.” Waar mijn moeder deze (volks)wijsheid vandaan had, weet ik niet. Maar niets weerhoudt mij ervan om mezelf voorlopig aan deze herinnering vast te klampen.

Nog nagenietend van gisterenavond, schuif ik aan tafel voor een paar sneetjes van het heerlijke notenbrood van onze lokale bakker te eten.

Nadat ik onder de douche uitkom, ziet het er buiten al aanzienlijk beter uit. Zeker wanneer ik richting Bozen kijk. In mijn enthousiasme probeer ik snel een panoramafoto vanaf het balkon te maken. Maar een oud gezegde "Haastige spoed is zelden goed!", doet zich ook voor mij gelden wanneer ik met mijn knie tegen de balkondeur aanloop. Helaas, hoewel ik een aantal foto's heb gemaakt, blijkt bij het samensmeden van de foto’s tot een panorama, dat ik toch te veel heb staan te hinken: het programma 'Stitch' weet er deze keer echt niets van te maken.

Rond kwart voor twaalf, net voor de middagpauze, gaan we met de cabine omhoog.Omdat de achterstand met het maken van mijn verslag steeds groter wordt, ga ik eerst hier mee verder. Tja, wanneer ik net de eerste letters van deze dag intik, komt Ans terug van de bakker. Belangstellend vraag ik of ze nog bekenden is tegengekomen. Nee, is haar antwoord, maar Ans geloofd dat ze Barbara Kerschbaumer heeft zien lopen. De lichtvoetige Barbara (zie ook mijn verslag van 2004), is uit duizenden te herkennen. Kortom, Ans kan zich moeilijk vergist hebben. Oké, net wanneer ik weer mijn toetsenbord wil beroeren, wordt er op onze voordeur geklopt. Ik loop naar de voordeur en herken het slanke silhouet (jawel, oog voor schoonheid kan mij niet ontzegd worden) van Barbara. Ik nodig Barbara uit om binnen te komen en met een “Setz dich, Barbara!”, schuiven we aan de eettafel in de keuken. Barbara is blij ons te zien en komt ons uitnodigen voor een etentje. Zo’n aanbod sla je natuurlijk niet af, hoewel mijn darmontsteking mij zegt het toch iets rustiger aan te doen. Barbara is zo blij met de aanvragen die ze krijgt vanaf mijn site, dat ze het heel fijn vindt om ons te verrassen met een etentje. Wanneer ze hoort dat ook Kees en Anita in Feldthurns zijn, bedenkt ze zich geen moment en nodigt die ook uit. We praten nog heel even na, maar Barbara heeft, zoals gewoonlijk, veel haast. ...

Even een gezellig onderonsje

Terwijl we in de cabine zitten, en Ans en ik genieten van het uitzicht over Wolkenstein en haar prachtige omgeving, maakt Anita van de gelegenheid gebruik om haar altijd aanwezige honger te stillen met iets lekkers dat ze deze morgen bij de bakker heeft gekocht.... Wanneer Barbara onze vakantiewoning verlaat, zal het niet lang meer duren voordat Kees en Anita arriveren. Het heeft daarom geen zin om nog aan mijn verslag te beginnen. Ans en ik kijken nog op de kaart voor een leuk doel voor deze dag. Kees heeft namelijk, om begrijpelijke reden, niet veel zin om een grote rit te rijden. In eerste instantie hadden Ans en ik nog gedacht aan een wandeling op de Seiser Alm. Maar, omdat de kabelbaan vanuit Seis nog buiten gebruik is, kun je alleen vóór negen uur naar de parkeerplaats van Compatsch rijden. Na negen uur kun je alleen nog met de bus naar Compatsch en voor Kees is dit geen optie. Op de kaart zien Ans en ik ook een kabelbaan in Wolkenstein naar Restaurant/Berghaus Ciampinoi. Wij zijn al vaak met de auto langs dit kabelbaanstation in Wolkenstein gereden en het lijkt Ans een mooi uitgangspunt voor een niet al te moeilijke wandeling. Ja, volgens Ans dan, zelf heb ik daar een hard hoofd in. Waarom? Wel, het bergstation van deze kabelbaan ligt op 2254m en vandaar zul je altijd eerst naar beneden moeten lopen; niet bepaald ‘mijn ding’.

Wanneer Kees en Anita rond de klok van kwart over tien, onze vakantiewoning binnenlopen, lichten wij ze eerst in over de uitnodiging van komende zaterdag bij Barbara. Kees en Anita zijn enthousiast en zien de zaterdagavond volledig zitten. En geloof me: de kookkunst van Barbara staat op eenzame hoogte. We gooien ook meteen ons (wandel)voorstel (Of is hier ‘Ans d’r voorstel, meer op zijn plaats?) in de groep. Niet alleen het etentje bij Barbara wordt door Kees en Anita omarmd, ook de wandeling bij Ciampinoi wordt goed ontvangen. Alleen …, Kees bekijkt de kaart, ziet de Langkofel Hütte afgebeeld en meent in deze hut een mooi wandeldoel te ontwaren. Tja, da’s effe slikken! Voor mij wel te verstaan. Want dit 'doel der doelen', voor Kees dan, is voor mij, vrees ik, nimmer meer haalbaar. Tenzij, ja, tenzij je er ontzettend veel tijd voor inruimt, een paar spalken en een flinke verbandtrommel meeneemt. Maar ..., dan moet je niet rond het middaguur aan zo'n wandeling willen beginnen. En ..., niet onbelangrijk, graag iets minder stenen op het traject. Het doemscenario is nog steeds, dat ik pardoes voorover kukel en met mijn, toch al niet te fraai gebit, op één van die grote stenen terecht kom. Het effect hiervan laat zich niet raden. Maar ..., ik wil geen spelbreker zijn, dus laten we geen tijd verliezen. Voor meer informatie over deze wandeling kun je ook de fotoreportage van Eddy (alpenfreaks) bekijken: (http://www.wandelfun.be/Platkofel.htm). Op 18 juli hebben zij een wandeling vanaf Toni Demetz Hütte rondom de Platkofel gemaakt.

Rond half elf zijn we op weg en de rit naar Wolkenstein verloopt zonder al te veel problemen. Zij het, dat de gemiddelde snelheid, door het vele verkeer, voor Kees wat aan de lage kant ligt.

De parkeerplaats bij het kabelbaanstation is volledig bezet. Wij rijden daarom door naar het einde van Wolkenstein en geven de Subaru van Kees een plaats op een gratis parkeerplaats. Rond kwart voor twaalf, net voor de middagpauze, gaan we met de cabine omhoog. De cabines zijn van het type ‘gemakkelijk instappen’ en leveren derhalve voor mij geen probleem op. Terwijl we in de cabine zitten, en Ans en ik genieten van het uitzicht over Wolkenstein en haar prachtige omgeving, maakt Anita van de gelegenheid gebruik om haar altijd aanwezige honger te stillen met iets lekkers dat ze deze morgen bij de bakker heeft gekocht. ...

Seiser Alm met op de achtergrond de Schlern
Ook het landschap richting Wolkenstein mag er wezen.
Snel worden daarom door Anita en Ans cappuccino’s gehaald ... ... en deze stemmen Kees iets vrolijker.
Maar ..., ook door ons wordt het kopje cappuccino gewaardeerd.... Boven aangekomen, hebben we meteen een prachtig 360 graden uitzicht over de omgeving. Een uitzicht dat ons meteen aan het werk zet en er worden dan ook weer de nodige foto’s en video-opnamen gemaakt. Hoewel …, Kees vindt dat er inmiddels teveel wolken aan het zwerk zijn, donkere wolken wel te verstaan. In mijn nimmer aflatend optimisme, probeer ik Kees er van te overtuigen dat die wolken toch prachtig zijn en dat mede daardoor het zicht tamelijk ver reikt. Maar Kees laat zich deze keer niet van de wijs brengen, wijst mij in de verte op nog meer donkere wolken en vindt dat we voort moeten maken vooraleer de zon volledig achter het wolkendek verdwijnt of, erger, een heftig noodweer ons zal treffen. Tju, bedenk ik: stel dat Kees gelijk heeft en Thor wederom zijn toorn over ons uitspreekt en ons zal trakteren op een hevig onweder met een verkwikkend buitje. Tja, laat de zomer van 2007 vooral geen obsessie voor ons worden. Maar …, niettemin, ik moet Kees gelijk geven, de foto’s zien er met wat zon nu eenmaal beter uit. Snel worden daarom door Anita en Ans cappuccino’s gehaald en deze stemmen Kees iets vrolijker. ...
Hoewel het uitzicht fantastisch is, besef ik steeds meer dat deze wandeling, gezien de afdaling over die rollende Dolomieten steentjes, onhaalbaar is.
Kees wil zijn plannen doorzetten om naar de Langkofel Hütte te wandelen, iets wat voor mij, gezien de afdaling over die rollende Dolomieten steentjes, onhaalbaar lijkt. De wandeling gaat nu naar de minder ver gelegen Baita Saslonch Hütte op 2100m.
... Kees wil zijn plannen doorzetten om naar de Langkofel Hütte te wandelen. Nu ik de situatie hierboven bekijk, besef ik steeds meer dat deze wandeling, gezien de afdaling over die rollende Dolomieten steentjes, onhaalbaar is. Ik geef aan dat Anita en Kees moeten doorlopen en dat ik, indien deze afdaling te veel problemen oplevert, afhaak, eventueel voor de Emilio Comici Hütte opteer en anders terug naar boven ga. Echter, het eerste stukje gaat al meteen zo steil naar beneden, dat ik vier handen nodig heb om m'n Ans vast te houden. Dit schiet niet op en hoewel voor de Comici Hütte 45 minuten staat aangegeven, doe ik daar minstens, zonder al te veel valpartijen, twee en een halve keer zolang over. Jawel, dan zullen we ook nog terug moeten. Tot nu toe heb ik nooit opgegeven, maar de inspanningen en valpartijen staan niet meer in verhouding tot het plezier dat ik er aan beleef. En ..., ik kan het noodlot niet altijd blijven tarten. Ik haak af en geef aan dat ik terug ga. Na een stukje te zijn afgedaald, ziet ook Kees het hopeloze van deze missie in. Zijn knie geeft te veel problemen en na wat overleg lopen we terug om aan de andere kant naar beneden te gaan. ...
Het uitzicht over de Seiseralm en de Schlern is mooi
Maar zoals altijd bereik ik samen met m’n Ans, meanderend van de ene naar de andere kant van het brede pad, dan weer een stukje aan de zijkanten van de alm, dan weer terug op het pad, het doel van deze dag: het terras van de Baita Saslonch Hütte.... De wandeling gaat nu naar de minder ver gelegen Baita Saslonch Hütte op 2100m. Maar ik merk toch dat ik ten opzicht van september vorig jaar, weer het nodige heb ingeleverd. Want ook op deze afdaling levert het Dolomieten gesteente de niet geringe problemen op en voel ik mezelf verre van veilig. Mokkend en pruttelend loop ik, als een klein kind, aan de hand van Ans naar beneden en laat met een regelmaat aan Ans merken dat ik er genoeg van heb en die ‘onbereikbare’ hut totaal niet meer zie zitten. De helling is te steil, mijn bovenbenen beginnen totaal gevoelloos te worden en mijn voeten lijken stuurloos aan mijn onderbenen te bengelen. Mijn stokken? Tja, kon ik mijn linkerarm een beetje verder optillen en mijn hand iets meer draaien, dan zou ik tenminste nog het idee hebben er links op te kunnen steunen. Ans met mijn linkerhand vasthouden en rechts de stok is weliswaar een optie, maar bij een valpartij zou dat neerkomen om mij proberen op te vangen met een net iets te lange elastiek. Maar zoals altijd bereik ik samen met m’n Ans, meanderend van de ene naar de andere kant van het brede pad, dan weer een stukje aan de zijkanten van de alm, dan weer terug op het pad, het doel van deze dag: het terras van de Baita Saslonch Hütte. ...

Naar een plaatsje hoeven we niet te zoeken. Het terras is bijna leeg en we kiezen daarom voor lekker plaatsje uit de wind, in de zon en met een fantastisch uitzicht over de Seiser Alm en de Schlern.... Naar een plaatsje hoeven we niet te zoeken. Het terras is bijna leeg en we kiezen daarom voor lekker plaatsje uit de wind, in de zon en met een fantastisch uitzicht over de Seiser Alm en de Schlern. Snel bestellen we een heerlijk bord groentesoep.

In de hoek van het terras zitten nog een aantal Nederlanders uit Middelbeers. Een van de twee mannen, een leraar, maakt een gezellig praatje met ons terwijl de twee dames uit hun gezelschap van de gelegenheid gebruik maken om, gelegen in een ligstoel, te genieten van de zon. ...

Een van de twee mannen, een leraar, zet ons op de foto en maakt een gezellig praatje met ons. Kortom, wij zijn weer helemaal bij.
De twee echtparen uit Middelbeers gaan verder met hun wandeling, Anita is lekker aan het luieren en ik probeer een foto van Ans te maken. En, Hoewel de zon schijnt, begint Ans toch een beetje blauw aan te lopen van de kou.
De soep doet zich goed smaken ...... De soep doet zich goed smaken en wat later gaan we terug omhoog naar het bergstation. Terwijl Anita energiek de kortste weg over de alm neemt, worstel ik mezelf over de (eeuwig durende) steentjesweg omhoog; het lijkt op een niet te nemen hindernis. Buiten adem kom ik uiteindelijk boven aan. Kees en Anita staan inmiddels al op het bovenste terras, een aantal trappen verder omhoog. Ook ik wil genieten van het uitzicht daarboven. Hoewel Ans mij ontraadt naar boven te lopen, neem ik, eigenwijs als altijd, de trappen naar boven voor lief. En, geloof me, het is de moeite meer dan waard. Het bovenste terras, hoewel slechts enkele meters hoger, biedt een wérkelijk 360 graden uitzicht over ons geliefde Dolomietenwereldje. ...

Aan alles komt een einde, ook aan onze middag op de Ciampinoi... Wanneer we even later naar beneden gaan, is de zon wat minder uitdrukkelijk aanwezig en een koude wind maakt het onaangenaam om op het terras buiten te zitten. We drinken daarom binnen in het restaurant onze laatste cappuccino van deze dag.

Beneden in Wolkenstein, lopen we nog even door het stadje alvorens we huiswaarts keren.

Thuis maakt Ans een macaronischotel klaar. Ans doet er ook wat spek doorheen die we van Maria hebben gekregen. Echter, de combinatie van wat afleiding en een iets te hoog vuurtje, zorgen ervoor dat onze vakantiewoning even later gevuld is met een blauwgrijze walm. Flink ventileren is in zo'n geval de remedie. Jawel 'flink ventileren', maar de wet van Murphy bepaald dat het dit soort situaties windstil is.

Vandaag is ook onze laatste dag in de woning Wiesenrain van Johann en Antonia Dorfmann. Ans en ik hebben besloten, mits we bij Marianne en Vinzenz Delueg terecht kunnen, onze vakantie te verlengen tot en met maandag. De familie Veldman uit Nederland, zij hebben Wiesenrain via mijn site gevonden, heeft te kennen gegeven, dat zijn graag vrijdag al in de woning willen. Voor Ans en mij is dat geen probleem.

Inmiddels hebben Ans en ik van Marianne Delueg bevestigd gekregen, dat we niet alleen tot maandag onze vakantie kunnen verlengen, maar dat we ook een dagje eerder mogen komen. Kortom, de familie Veldman mag zowel van ons alsook van Antonia Dorfmann een dagje eerder woning Wiesenrain intrekken. Tja, op het moment dat je zoiets doet, besef je meteen, dat je morgenvroeg voor de laatste keer van dat prachtige uitzicht op het balkon kunt genieten. Maar niet getreurd, vanavond brengen we alvast een deel van onze bagage naar de woning van Marianne Delueg. Zitten we gezellig samen met Kees en Anita in hetzelfde huis, maar ieder in een aparte vakantiewoning.

Nadat we een deel van onze bagage hebben overgebracht naar de woning van Marianne Delueg, blijven we nog even bij Kees en Anita nakletsen en maken plannen voor morgen. Ans wil, indien het weer het toelaat, morgen naar de Marmolada. De Marmolada staat al enkele jaren op ons verlanglijstje en is een grote wens van Ans. Vorig jaar stonden we één dag voor ons vertrek bij een gesloten kabelbaan. De dag dat wij zouden vertrekken, werd de kabelbaan in gebruik genomen.