Marmolada

We moeten immers vandaag verkassen van Wiesenrain naar de vakantie woning van Marianne en Vincenz Delueg. Rechtsboven is onze vakantiewoning.Klik hier voor de kaart naar de MarmoladaVrijdag, 13 juli 2007
Al vroeg is te zien dat het mooi weer is. Het gordijntje voor het slaapkamerraam is niet geheel dicht en het felle zonlicht verlicht onze slaapkamer. Ik wacht niet tot de wekker afloopt, leg die kleine, grijsblauwe schreeuwlelijk vooraf het zwijgen op en sta meteen op. We moeten immers vandaag verkassen van Wiesenrain naar de vakantie woning van Marianne en Vincenz Delueg.

Ans en ik ontbijten snel en gaan meteen op het balkon zitten en laten ons lekker verwarmen door de ochtendzon, terwijl we een eerste kopje Jacobs Kaffee naar binnen gieten (Jawel, wij gaan echt alleen “Nur für das Gute”!). Normaal gesproken zou dit de laatste dag van onze vakantie zijn en uitgerekend vandaag is het de eerste dag dat we ’s morgens zo heerlijk op het balkon kunnen zitten; de andere dagen was het gewoon te koud. Wanneer Ans na twee kopjes koffie wil gaan inpakken, vraag ik haar dan ook (lief) om nog een derde kopje in te schenken en nog een kwartiertje te blijven zitten. Wel, dat was niet tegen dovemansoren, want ik kan niet zeggen dat Ans zich bepaald met een diepe zucht van onvrede terug in haar stoel laat zakken.

Hoewel niet onaardig, is het uitzicht toch niet te vergelijke met het uitzicht op de Geislergruppe dat we vanuit Wiesenrain hadden.Om kwart voor acht is het tijd voor onze dagelijkse schrobbeurt en een poosje later zijn Ans en ik al aan het inpakken. Nee, vandaag is er geen tijd om mijn verslag bij te werken, dit blijft een dag liggen.

Net voor de klok van negen lopen we naar onze Astra. Het doet zeer en terwijl ik instap, kijk ik nog een laatste keer naar het balkon. Goh, wat zal ik dat uitzicht missen. We rijden naar de woning van de familie Delueg en wanneer ik stop, bekruipt me het merkwaardige gevoel dat ik dit jaar voor de derde keer op vakantie ga.

We brengen eerst de rest van onze bagage naar binnen en pakken uit. De woning bij Marianne en Vinzenz ziet er keurig uit. Zoals altijd heeft elk nadeel ook hier zijn voordeel. In plaats van een aantal trappen naar de derde verdieping, hoef ik hier slechts een kleine, ‘luie’ trap omhoog met aan beide zijden een leuning.

En ..., bij de familie Delueg is er geen gebrek aan bloemen rondom de woning.Omdat Marianne en Vinzenz naar het ziekenhuis zijn, gaan Ans en ik eerst kennis maken met onze nieuwe buren: Kees en Anita. We drinken lekker een kop koffie en wanneer ik terug ga naar onze vakantiewoning, hoor ik in onze slaapkamer een raar geluid. Het geluid is alleen duidelijk hoorbaar in de slaapkamer en niet in de andere vertrekken. Omdat ik zelf het geluid niet kan thuisbrengen, vraag ik Kees zijn oor eens te luisteren te leggen. Hij is tenslotte meer vertrouwd met de geluiden in dit huis. Echter terwijl Kees en ik staan te luisteren, sterft het geluid langzaam een zachte dood en ook Kees moet mij een antwoord schuldig blijven. (De ontknoping komt morgen.) ...

Vanaf de Sellapas zijn de gletsjers van de Marmolada al goed zichtbaar. Foto is genomen op 10 juli van dit jaar.

Vanaf de Sellajoch (2224m) moeten heel wat bochtjes worden geslecht. Nadat we de afslag naar Canazei hebben genomen, komen daar nog een fiks aantal bochten bij. Vanaf Canazei gaat het richting het Lago di Fedaia.... Het weer ziet er nog steeds goed uit en Ans haar wens, de Marmolada, kan in vervulling gaan. Tussen tien en half elf rijden we in de Subaru van Kees en Anita naar de Marmolada. Het is een flinke, maar uiterst mooie autorit door het prachtige Dolomietenlandschap. We rijden over Lajen naar het Val Gardena. Dicht bij Lajen, we rijden net door een bocht in de weg, staat links van de weg een vrouw bij een auto heftig te zwaaien dat iedereen rustig aan moet rijden. Iets verderop ligt midden op de weg een reekalf dat zij hebben aangereden. De vrouw is flink ik de war. De chauffeur van een bestelauto die naast het ree staat, stapt uit, tilt het kalf op en zet het over de vangrail. Het beestje is flink geschrokken, maar blijft op zijn slanke pootjes staan en loopt langzaam weg. Of het reekalf zichzelf weet te redden, betwijfel ik, maar voor dit moment lijkt de schade mee te vallen en is alles letterlijk ‘op z’n pootjes terechtgekomen’.

Een beetje onder de indruk rijden we verder. In het Val Gardena heerst in de vakantiemaanden altijd een grote drukte, zeker bij de plaatsen St. Ulrich, St. Christina en Wolkenstein; zo ook vandaag. De rit duurt dan ook altijd langer dan je wilt.

Stuwdam over het Lago di Fedaia

• Stijging 16%;
  • Wegdek asfalt;
  • Winterafsluiting nee.

Rifugio Passo FedaiaDe Fedaiapas (Italiaans: Passo di Fedaia) verbindt het Valle di Fassa in de Italiaanse provincie Trente met in het dal van de rivier de Cordevole in de provincie Belluno. De pashoogte ligt onder aan de voet van de hoogste berg van de Dolomieten: de 3342 meter hoge Marmolada. De pas is het gehele jaar berijdbaar.

Vanuit Caprile voert een goede weg door het ruige Valle Pettorina waar eerst de Sottogudakloof gepasseerd moet worden. Na negen kilometer bereikt de weg Malga Ciapella. Dit is een klein wintersportcentrum met een skiverhuur, skischool, souvenirswinkel en enkele hotels. Een bergbaan gaat van hier naar de Marmoladagletscher op 3269 meter hoogte Na Malga Ciapella volgen de steilste drie kilometers van het traject over de pas (16%).

De pashoogte is een vier kilometer lange hoogvlakte die voor het grootste deel in beslag wordt genomen door het stuwmeer Lago di Fedaia waarin het smeltwater van de Marmoladapletscher verzameld wordt. Aan de oostzijde van de pashoogte ligt nog een klein natuurlijk meer dat eveneens Lago di Fedaia heet. De Fedaiapas is een belangrijk uitgangspunt voor bergwandelingen naar bijvoorbeeld de Marmoladagletscher en over de Vial del Pian naar de Pordoipas. Op de pas is ook het oologsmuseum Museo della Grande Guerra 1914-18 gevestigd dat van eind mei tot eind september geopend is.

De afdaling richting Canazei in het Valle di Fassa voert door het groene Valle dell'Avisio. Onderweg heeft men een schitterend uitzicht op het massief van de Marmolada in het zuiden. Via het plaatsje Penia wordt na veertien kilometer Canazei bereikt. Het is een belangrijke wintersportplaats met de nodige ski- en cabineliften. Canazei is ook het beginpunt voor de routes naar de Pordoi- en Sellapas.

Bron: www.wikipedia.nl

Aan het Lago di Fedaia met op de achtergrond een deel van de Marmoladagletsjer... Vanaf Canazei gaat het richting het Lago di Fedaia. Het Lago di Fedaia ligt er onder de blauwe hemel met hier en daar een pluk wolken erg bekoorlijk bij. Wij pauzeren even en maken meteen van de gelegenheid gebruik om wat te eten.

Vanaf het Lago di Fedaia gaat het over de Passo di Fedaia (2057) met een flinke afdaling naar het plaatsje Malga Ciapela (1446m). Bij het kabelbaanstation is het niet al te druk en op de grote parkeerplaats is nog voldoende ruimte vrij. ...

Marmolada

Kenmerken:

• Hoogte 3442 meter;
  • Ligging Trentino-Zuid-Tirol/Veneto, Italië;
  • Gebergte Dolomieten;
  • Eerste beklimming 1864 Paul Grohmann;
  • Eenvoudigste route berg- en gletjserklim.

Lago di Fedaia met op de achtergrond de MarmoladaDe Marmolada (Duits: Marmolata, Ladinisch: Marmoleda) bestaat uit drie toppen boven de 3000 meter waarvan de hoogste, Punta Penia, 3342 meter is. Deze toppen zijn de hoogste bergtoppen in de Dolomieten in Italië, op de grens tussen Trentino-Zuid-Tirol en Veneto (provincie Belluno), en wordt ook wel de koningin van de Dolomieten genoemd. Vanaf de top heeft men een prachtig uitzicht over het gebied. Zowel in de winter als in de zomer kan men hier skiën.

Voor de Eerste Wereldoorlog liep over de berg de grens tussen Oostenrijk en Italië. De berg maakte daarom tijdens de oorlog deel uit van de frontlinie.

Bron: www.wikipedia.nl

Jawel, altijd is er die uitgestoken hand! Want zo'n hindernis als een trapje zonder leuning wil wel eens moeilijk te slechten zijn.... De grote zweefbaan met de toepasselijke naam “Move to the top”, brengt je in drie etappen met een maximale snelheid van 12m/sec en voor en bedrag van 22 Euro, van Malga Ciapela naar Capanna Marmolada op 3270m. ...
Tja, en altijd blijkt op het verkeerde moment de accu leeg te zijn. Maar, zoals altijd, is hulp nabij. Kortom, niets weerhoud ons om deze plek zo snel mogelijk te verlaten en meteen verder te reizen naar de top.
... Bij het tweede station gaan we eerst naar het restaurant en genieten van het uitzicht. In het grote zelfbedieningsrestaurant is het behoorlijk druk. De properheid is wat minder, de staantoiletten zijn zoals altijd onhandig en van de koffie moet je jezelf niet al te veel voorstellen. Kortom, niets weerhoud ons om deze plek zo snel mogelijk te verlaten en meteen verder te reizen naar de top. Hoewel, de kabelbaan laat, vanwege de middagpauze, nog zo’n drie kwartiertjes op zich wachten. Er rest ons dus niets ander dan een extra kop koffie in het restaurant te nemen. ...
Eenmaal boven hebben we eerst een bezoekje gebracht aan een grot met Mariabeeld. Het uitzicht vanuit het raam achter het Mariabeeld is wel aardig.

... Wie boven bij het bergstation een groot restaurant verwacht, komt bedrogen uit. Nee zelfs geen toiletten. Denk dus niet bij het tweede station, zoals ik, dat doe ik boven wel even, want dan moet je hierboven lang met de billen tegen elkaar lopen en da’s verrekte onhandig met deze kou.

Eenmaal boven hebben we eerst een bezoekje gebracht aan een grot met Mariabeeld. Niet dat wij zo devoot zijn, maar iedereen liep die kant op en dan ben je al snel geneigd om met de kudde mee te lopen. ...

Tja, daar sta je dan op het dak van de Dolomieten. Het Sellamassief domineert op de achtergrond
Als je niet te ver naar voren loopt, heb je hier ook een mooi uitzicht.
Is dit geen plaatje?
Net terug van een gletsjertocht, maar nog een heel eind te gaan.
... Snel zijn we met ons viertjes naar buiten gegaan en ik verzeker je: het uitzicht hierboven is adembenemend. Het weidse uitzicht vanaf de Marmolada reikt uit over de Dolomieten met daarachter (van west naar noordoost) de gletsjers van de Adamello, Ortles, Oetztaler Alpen, Stubaier en Zillertaler Alpen, Vedrette di Ries, Venediger- en Glocknergruppe. Aan de zuidkant heeft de Marmolada hoge, kale steile wanden. Naar het noorden loopt het gebergte niet zo steil af en zijn de kale toppen met gletsjerijs en eeuwige sneeuw bedekt tot vlak boven de Fedaiapas. Aan die noordkant steken tussen de gletsjers heel eenzaam twee kale rotskoppen zonder sneeuw en ijs hun koppen omhoog: de Sasso delle Undici (2792m) en de Sasso delle Dodici (ook wel Sasso de Mez; 2742m). De mooi gevormde noordwand boven de gletsjer heeft drie toppen, namelijk de eerder genoemde Punta Penia, ook wel de Marmolada genoemd (3342m), de Punta di Rocca (3259m) en de Monte Seráuta (3218m). In het noordwesten van het gebergte loopt de nauwe Marmolada Scharte tussen de Gran Vernel (3198m) en de Piccolo Vernel (3095m) door en voert verder langs de Roda di Mulon en Punta Cornate (3036m). ...
Tja, alleen die drukke Italiaantjes hè. Niet dat ik een hekel heb aan deze herrieschoppers, maar Italianen, met alle respect, zijn in staat om je omver te lopen, zonder dat ze het weten.
Het is dus zaak om me zo snel mogelijk van deze herrieschoppende ‘lastpakken’ te ontdoen die als zwerm bijen om mij heen zoemen. ... Tja, alleen die drukke Italiaantjes hè. Vanaf het tweede kabelbaanstation, zijn wij omringd door een geestelijke met een groep geagiteerde (=in staat van zenuwachtige opwinding verkerende) jongelingen. Niet dat ik een hekel heb aan deze herrieschoppers, maar Italianen, met alle respect, zijn in staat om je omver te lopen, zonder dat ze het weten. Bij het tweede kabelbaanstation was ik al bijna onder de voet gelopen door een wat oudere dame terwijl ik video-opnamen aan het maken was. Het was zo kantje boord, dat Anita, die op een afstand het tafereel gadesloeg, ontdaan naar mij toekwam en me bijna omhelsde omdat ik deze aanslag ternauwernood had overleefd. Wanneer ik de video-opname later bekijk, zie ik nog hoe deze dame al delibererend met haar familie, mij bijna onder de sneeuw schoffelde zonder mij schijnbaar te hebben gezien. Het gebrek aan ruimte, gebied mij deze opnamen achterwege te laten, maar ook u zult bij het zien van deze beelden ontdaan zijn van zoveel onbenul. ...
... Maar ja, het leven gaat door en ik ben bovengekomen om vooral te genieten van de rust en het fantastische uitzicht. Het is dus zaak om me zo snel mogelijk van deze herrieschoppende ‘lastpakken’ te ontdoen die als zwerm bijen om mij heen zoemen. Alleen …, ik heb één groot probleem: de sneeuw en mijn onwillige lichaam, zorgen ervoor dat ik niet veel verder kom en telkens weer tussen deze kwekkers geraak. Menigmaal kan ik dan ook maar amper mijn balans bewaren en zodoende te nauwer nood voorkomen dat ik pardoes met mijn fraaie, doch dit jaar nog ongeschonden aangezicht in de sneeuw beland. ...
Deze foto, net zoals die blauwe outfit, mag er zijn.
Geen knieval voor m'n Ans, gewoon effe onhandig geweest... Nadat we de nodige foto’s en video-opnamen hebben gemaakt, gaan Kees en Anita het een stukje hoger opzoeken. Enigszins een beetje jaloers, kijk ik die twee na. Óók ik had daar op die, voor mij alsnog, onbereikbare hoge top willen staan. Echter, nu sjok ik hier met mijn stokken door de sneeuw, terwijl ik met enige moeite enkele schreeuwerige pubers probeer te ontwijken. Na een kwartiertje moet ik mijn Ans inruilen voor Anita omdat ook mijn Ans samen met Kees in hogere sferen wil verkeren. Om te voorkomen dat Ans d’r Canon tijdens de klim beschadigd, gebied ik haar een stok van mij mee te nemen. Resultaat: ik sta nu écht hulpeloos te wankelen in de sneeuw. Kan ik mezelf tijdens het maken van foto’s en/of video-opnamen nog enigszins in balans houden door twee stokken als een statief in mijn kruis te plaatsen, nu moet ik het doen met één stok en die stok drukt wel tegen een volle blaas. Ergo, met al die ‘drukdoeners’ om mij heen en het ontbreken van een openbaar toilet, zie ik mezelf nog niet meteen een rustig plaatsje zoeken voor het maken van die sanitaire onderbreking.

... Kortom, mijn hoge nood breekt alle wetten en wanneer Ans terug is, en daarmee ook mijn tweede stok, zoek ik eerst een rustig plekje.

Hè, dit loopt toch iets meer ontspannen en even later probeer ik het ook. Wat? Wel, onbereikbare dingen oefenen nu eenmaal een sterke drang op mij uit en aan de hand van Ans en in mijn voetsporen Kees, ga ik ook op weg naar die steeds maar uitdagende top. Echter, net op weg, ga ik al onderuit. Met enige moeite lukt het mij, samen met de onmisbare hulp van Ans, weer overeind te komen en even later sta ook ik boven op dat randje te genieten van dat weidse uitzicht terwijl beneden een koortje het Montanaralied staat te zingen. Grandioos! Het heeft een paar Euro’s gekost om hier boven te komen, maar dit had ik niet willen missen. ...

We besluiten om niet terug te rijden over de weg zoals we gekomen zijn, maar door te rijden en over Lavinallongo en de Passo Pordoi naar Wolkenstein.... De weg naar beneden levert, dankzij de hulp van Ans, niet al te veel problemen op. Even later, besluiten we voldaan om met de kabelbaan naar beneden te gaan. Het was een hele beleving en we zijn blij dat we onszelf de moeite hebben getroost, om hier naar toe te rijden.

We besluiten om niet terug te rijden over de weg zoals we gekomen zijn, maar door te rijden en over Lavinallongo en de Passo Pordoi naar Wolkenstein. In Wolkenstein hebben Ans en ik in 2004 een pizza gegeten bij een leuke, sfeervolle restaurant/pizzeria. En als ik mezelf niet vergis, weet ik die nog wel te vinden. Mijn voorstel valt bij de anderen in goede aarde en even later zitten we dan ook in de kelder van die pizzeria aan ieder een heerlijke pizza. ...

Vanuit Lavinallongo heb je een mooi uitzicht op de Col di Lana

Mijn voorstel valt bij de anderen in goede aarde en even later zitten we dan ook in de kelder van die pizzeria aan ieder een heerlijke pizza.... ’s Avonds, wat later dan normaal, stappen vier vermoeide, maar uiterst gelukkige vakantiegangers bij de woning van Marianne en Vinzenz uit de Subaru.

Ans en ik moeten nog eerst even langs Antonia voor het regelen van een aantal zaakjes. Wanneer we willen weggaan, vraagt Antonia of wij nog kennis willen maken met de familie Veldman. Antonia had dat eerder aan de familie Veldman gevraagd en zeiden dit bijzonder op prijs te stellen. Ja, ons lijkt dat ook een leuk idee. Weten we tenminste voor wie we onze vakantiewoning vervroegd hebben vrijgemaakt.

De familie Veldman zijn zeer aardige mensen en kort praten we bij en geven hun nog een aantal tips voor de komende dagen.

Nadat we terug zijn in onze vakantiewoning bij Marianne Delueg, kijken we met een tevreden blik naar onze foto’s en terug op deze bijzondere dag.

Wanneer Ans rond de klok van elven vergenoegd onder haar dekbed kruipt, tenslotte is vooral haar wens in vervulling gegaan, maak ik van de gelegenheid gebruik om nog een tijdje rustig aan dit verslag te werken; de achterstand moet op z’n minst een beetje worden weggewerkt.