Wandeling door de Massaschlucht (Blatten->Ried-Mörel)

Snel sta ik op, doe nieuwsgierig een stukje van het gordijn van de balkondeur opzij en kijk naar een helder blauwe lucht.Klik hier voor de kaart naar NatersMaandag, 24 september 2007
Wanneer ik wakker wordt, nee …, deze keer niet door die kleine, grijze schreeuwlelijk naast mij op het nachtkastje, zie ik al door de kleur van het binnenvallende licht dat het buiten mooi weer is. Snel sta ik op, doe nieuwsgierig een stukje van het gordijn van de balkondeur opzij en kijk naar een helder blauwe lucht. Kijk, zoals de dag vandaag begint, wil ik het graag de hele vakantie hebben: onbewolkt, strak blauw en een aangename temperatuur. En …, zoals jullie het inmiddels weten: dit is ook het weer zoals mijn broer Kees het graag in zijn vakanties blieft.

De ‘morgenstond heeft goud in de mond’. Iedereen is er deze morgen vroeg bij en er kunnen snel plannen worden gemaakt. Nadat ik de foto’s van Anja en Annette over hun wandeling door de Massaschlucht nogmaals heb bekeken en wat overleg met Kees, Anita en Ans, staat het voor mij vast: vandaag gaan we naar Blatten en lopen een deel van de Massaschlucht. ...

De oude dorpskern van Naters straalt rust uit Zelf ben ik toe aan een kop koffie en voor beiden kunnen we terecht in het restaurant onder in de supermarkt tegenover de parkeerplaats.
De kerk van Naters Vlak naast de kerk, in de Beinhausstrasse, is het Beinhaus (1514) ...
... een blik naar binnen geeft zicht op minstens 1000 keurig opgestapelde schedels. Deze schedels zijn daar geplaatst na het ruimen van een begraafplaats die te klein geworden was.... Rond de klok van 10:00 uur zijn we al op weg naar Naters. Omdat Kees en Anita in het verleden nog geen bezoek aan Naters hebben gebracht, stel ik voor om eerst een korte wandeling door dit stadje te maken. Dit voorstel is overbodig: wij, bij Jacobs, zijn schijnbaar op de wereld gezet met een te kleine blaas en omdat het bij Kees zowat uit z’n oren komt, blijkt een (nood)stop in Naters sowieso nodig. Één geluk: Ans en ik weten waar de centrale parkeerplaats is en navigeren Kees daar snel en feilloos naar toe. Zelf ben ik toe aan een kop koffie en voor beiden kunnen we terecht in het restaurant onder in de supermarkt tegenover de parkeerplaats. Ja hoor, hier is weer duidelijk sprake van een win-win-situatie. Kees (en wij ook) is zijn kleine boodschap kwijt, de koffie smaakt er heerlijk en, zeg nou zelf, het is toch prettiger om de wandeling door Naters te beginnen met een lege blaas. ...

Rarhaus en Kerk in NatersOver Naters en Blatten

Naters (673 m ü. M.; inw. incl. Blatten: 7800 (2007)) ligt tegen Brig aan, richting Furka. De oude dorpskern straalt rust uit. Zeer in het oog springen de witte kerk (17e eeuw) en de opvallende toren van 54 m hoogte (12e eeuw). In de kerk staat een vroeg-barok altaar met 86 figuren; het hart van het altaar toont een levendig laatste avondmaal. Vlak naast de kerk, in de Beinhausstrasse, is het Beinhaus (1514); een blik naar binnen geeft zicht op minstens 1000 keurig opgestapelde schedels. Deze schedels zijn daar geplaatst na het ruimen van een begraafplaats die te klein geworden was. Een indrukwekkend en luguber gezicht, voorzien van de opbeurende spreuk: Was ihr seid, das waren wir, was wir sind, das werdet ihr.

Blatten (onderdeel van de gemeente Naters) is in de loop der jaren heel wat vakantiehuisjes rijker geworden, maar de dorpskern is daardoor zeker niet veranderd. Blatten is een uitgangspunt voor vele wandelingen. Vanuit Belalp (per kabelbaan en een aansluitende korte wandeling te bereiken) ziet men een van de mooiste panorama's in Wallis. De Aletschgletsjer ruim 23 km lang, domineert hier het uitzicht. Vanuit Belalp worden gletsjer-wandeltochten (onder begeleiding) georganiseerd, onder andere naar het aan de overzijde van de gletsjer gelegen Riederalp. Natuurlijk is hier 's winters een skigebied met vele pistes, waarvan er zelfs een door een tunnel (met kunstmatig aangebrachte sneeuw) gaat van 4 m breed en 150 m lang (Hohstock).
Wandeltip

Wandeling door de Massaschlucht van Blatten naar Ried-MörelEen fraaie wandeling vanuit Blatten (bij Brig) voert door de Massaschlucht, de kloof waardoor het smeltwater van de Aletschgletsjer naar de Rhône stroomt. Het pad volgt de oude waterleiding die soms langs loodrechte rotswanden was aangelegd. Het wandelpad is op die plaatsen in de rotsen uitgehakt en loopt langs bloedstollende afgronden. Niet echt gevaarlijk, maar wel spectaculair. Het is circa twee uur lopen van Blatten tot Ried-Mörel, hiervandaan in circa een half uur terug met kabelbaan en trein tot Brig. De bus van Brig naar Blatten doet er 25 minuten over.

(Bron: http://www.wallisgids.nl)

Kijk, die sanitaire stopplaats was snel gevonden. Sterker, die hebben we zelfs uitgebreid gebruikt.... Na ons korte oponthoud in Naters, rijden we snel verder naar Blatten. De weg naar Blatten is op deze zonnige dag een openbaring. De weg slingert zich prachtig naar het dorp omhoog, de overdadige najaarszon en de strak blauwe lucht doen er nog een sfeerverhogend schepje bovenop.
In het centrum van het kleine Blatten informeren we voor alle zekerheid of we goed op koers liggen naar de Massaschlucht. Maar eigenlijk is dit overbodig, de weg wijst zich vanzelf en met de TomTom van Kees als extra ondersteuning kan het gewoonweg niet fout gaan. Óók een oud bericht van Annette en Arjan, dat ik op mijn laptop heb staan, geeft voldoende duidelijkheid.

Maar …, had ik nu dat bericht van Annette maar iets beter gelezen: “We hebben met de auto tot een stuk voorbij Blatten gereden, aan de sanitaire stopplaats verder naar beneden gereden daar is parking. Het scheelt een heel stuk klimwerk op het einde.” Kijk, die sanitaire stopplaats was snel gevonden. Sterker, die hebben we zelfs uitgebreid gebruikt. Maar waarom heb ik dat deel na de komma van die laatste zin vergeten te lezen? ...

De wandeling staat duidelijk aangegeven Nadat we een stuk hebben gelopen, zien we daaronder de parkeerplaats die Annette bedoelde
Panoramakaart van het Aletschgebied
Panoramakaart van het Aletschgebied. Links is de wandeling te zien die loopt van de Stausee Gebidum naar Ried-Mörel.
De brug over de kloof. Achter de parkeerplaats waar we eigenlijk de Subaru hadden moeten parkeren. Links op de brug het voor mij onneembare stoepje.
... het begin van de kloof, de dam van de Gibidum Stausee en, in de verte, een deel van de Aletschgletscher.
Wanneer ik na het nodige 'geklooi' op het stoepje sta, kan ik deze foto maken met uitzicht op het begin van de kloof, de dam van de Gibidum Stausee en, in de verte, een deel van de Aletschgletscher.

Ook voor Anita is dit rustpunt een gelegenheid om te eten. Hoewel, die eet toch wel.... Wel …, er zijn een aantal passende spreekwoorden te bedenken zoals “Gedane zaken hebben geen keer!” en “Wie z’n gat verbrandt, moet op z’n blaren zitten!” Maar één ding is klip en klaar: aan klimwerk gaat ‘daalwerk’ vooraf. Wij hebben in ieder geval de auto geparkeerd op de sanitaire stopplaats. De afdaling naar de parkeerplaats waar Annette op doelde hebben we dus gelopen. Onderweg merk ik al dat mijn bovenbenen gevoelloos worden. Eenmaal beneden bij de parkeerplaats is het gevoel in mijn bovenbenen zowat volledig verdwenen en sta ik met knikkende knieën van vermoeidheid mezelf vast te houden aan de brugleuning. Erger, ik moet nog aan de wandeling beginnen en het is er bloed en bloed heet. Een volgend probleem dient zich aan: ik wil het voetpad van de brug op om een aantal foto’s te maken, maar het opstapje blijkt, onder deze omstandigheden, duidelijk te hoog. Met de hulp van Ans en de brugleuning, kan ik mezelf het opstapje omhoog trekken en alsnog een aantal foto’s maken.

Mijn enthousiasme lijkt soms grenzeloos en na een boterham en een korte rustpauze, beginnen we vol goede moed, maar met de nodige onzekerheid over de afloop, aan de wandeling. ...

De brug over de kloof, heeft toch ook wel iets.
...Vanaf de parkeerplaats gaat de wandeling over een vrij vlakke, goed te lopen weg door de kloof. Zeker het uitzicht naar achteren, waar telkens een stukje van de Aletschgletscher boven de rand van de stuwdam uitsteekt, is mooi. Alleen … dat stuk naar het ‘spectaculaire’ deel van de kloof blijft toch wel erg lang weg. Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening onder deze omstandigheden; ik moet immers nog terug ook. ...
Maar uiteindelijk buigt het pad af, ... ... slingert wat tussen rotsblokken heen en weer en gaat, ...
Soms is het ook wel tobben met die camera's om je middel ... nadat we via een loopplank een mini-kloofje hebben 'bedwongen', over een smal wandelpad verder waar het aan de rechterzijde verrekte diep is.
Tju, een eindje verder ligt een kleine steenlawine als een, voor mij, onneembare hindernis te wachten.... Maar uiteindelijk buigt het pad af, slingert wat tussen rotsblokken heen en weer en gaat, nadat we via een loopplank een mini-kloofje hebben 'bedwongen', over een smal wandelpad verder waar het aan de rechterzijde verrekte diep is. Tju, een eindje verder ligt een kleine steenlawine als een, voor mij, onneembare hindernis te wachten. Voorzichtig, gade geslagen door Ans en Anita, manoeuvreer ik voorzichtig met mijn stokken over deze steenhoop. Gelukkig is deze hindernis slechts enkele meters lang. De afgrond rechts is echter dieper en bij een valpartij staan mijn 'afgeronde vormen' garant voor een rolpartij die waarschijnlijk daar beneden ergens zal eindigen. ...
Nadat we het poortje zijn gepasseerd, wordt de kloof écht spectaculair
Massaschlucht
Hoewel de kloof vrij diep is, heb ik nergens het idee gehad dat het onveilig was. Tenminste ..., zolang je niet valt.
Vaak zijn er plekjes waar je geraakt wordt door het uitzicht
Massaschlucht van Blatten naar Ried-Mörel
Bijna overal hangen kettingen waaraan je jezelf kunt vasthouden
Een valpartij kan je snel heel dicht bij de rand van de kloof brengen
Op dit soort locaties moet je niet teveel naar boven kijken. Overal zie je flinke scheuren in de rotsblokken.
Tja, typisch een onderonsje tussen twee oude mannen. In Nederland heet dit tegenwoordig een 'hangplek voor ouderen'.... Dit deel van de kloof is indrukwekkend en mooi. Maar mijn lichaam geeft duidelijk signaaltjes af van “als je zo door gaat, kun je de pot op”. Na een eind te hebben gelopen, komen we bij een bank aan. Om aan de wensen van mijn lichaam tegemoet te komen, vraag ik m’n Ans om mij naar het iets lager gelegen bankje te leiden. Overdreven? Nee hoor, want gevoelsmatig voel ik aan, dat, indien ik dit ‘hellinkje van niks’ zonder hulp afdaal, het hier einde wandeling kan zijn. Terwijl Kees, Anita en ik onszelf amuseren met wat onzinnig geklets, loopt Ans nog een stuk door en maakt daar nog wat foto’s. Wanneer Ans na verloop van tijd terugkomt, besluiten we unaniem om aan de terugweg te beginnen. ...

Een terugweg die, hoe mooi ook, in mijn beleving en onder deze omstandigheden erg lang duurt.... Een terugweg die, hoe mooi ook, in mijn beleving en onder deze omstandigheden erg lang duurt. Onderweg stelt Anita enkele malen voor om de auto boven te halen om mij op de onderste parkeerplaats op te halen. Maar nee, eigenlijk ben ik daar te eigenwijs voor. Kortom, na een half uurtje over het hete asfalt omhoog te zijn gelopen, ben ik uiteindelijk toch bij de Subaru van Kees aangekomen. Terwijl Kees en Anita de wandelschoen verwisselen voor hun alledaagse schoeisel, plof ik neer in de Subaru en bedenk dat de wandeling toch wel mooi was. Och, die vermoeidheid is zo vergeten. Nadat Kees de motor van zijn Subaru heeft gestart en wegrijd, herhaalt Anita nog één keer “… ik toch nog gevraagd of Kees de auto moet halen?” “Ja Anita, je hebt gelijk. Maar altijd moeten aanhoren dat jullie mij hier zijn op komen halen, is toch het laatste wat ik wil; dat nooit!” We gaan weer over tot de orde van de dag en in de afdaling naar Brig, is het wederom genieten van het prachtige landschap.

Op de terugweg rijden we in Visp langs Kleegärtenstrasse. In de Kleegärtenstrasse woont de eigenaresse van de vakantiewoning waar Bert met zijn vriendin en haar ouders uit Australië in augustus een woning in Rosswald hebben gehuurd. Bij de eigenaresse moet nog wat kleding van de vriendin worden opgehaald en nog een financiële verplichting worden voldaan. De TomTom van Kees leidt ons er feilloos naar toe. Helaas, de mensen zijn niet thuis en we kunnen onze terugreis vervolgen naar Rittinen.

Rond zeven uur rijdt Kees de Subaru via de oprit omhoog. Wanneer we zijn uitgestapt en naar boven willen lopen, komt beneden iemand uit zijn Opel Corsa. Met een “Zo komt die website nooit klaar!”, trekt hij de aandacht. De goede man komt naar boven gelopen en stelt zich voor: “Ericv!” “Hoi, Eric! Dat is nog eens toeval!” Eric, is namelijk een regelmatige bezoeker van mijn site en het is toch leuk om hem eens ‘in het echt’ te ontmoeten. Waarschijnlijk heeft Eric dezelfde gedachten. Na wat gepraat te hebben vertrekken we ieder naar onze eigen woning in de hoop dat we elkaar in de loop van de week nog een keer zullen ontmoeten.

Na een heerlijke maaltijd, zitten we ’s avonds nog een tijdje bij elkaar. We zijn het er samen over eens dat het weer een mooie dag was. Wanneer Anita de ogen niet meer open kan houden, is het tijd om naar bed te gaan. Wat zal de dag van morgen brengen? Echter, de vooruitzichten voor het weer van de komende dagen is niet echt best. We zullen het morgenvroeg wel zien, want jullie weten het immers hoe mijn credo luidt (tenminste, voor wat het weer betreft): laten we niet te veel somberen over de ellende, die ons wellicht niet ten deel zal vallen. Tja, kon ik die regel maar eens consequent op mezelf toepassen. Mijn leven zou er een stuk gemakkelijker door worden.